fredag 30. mars 2012

Påske, strikk og likestilling..

I dag ble påskeriset plassert i stua, for første gang i eget hjem! En tradisjon jeg har tatt med meg fra min barndom. Så da ungene kom hjem fra barnehagen var det bare å sette i gang med maling av egg.
Ulike vårskikker og symboler for livets tilbakekomst blir knyttet til påsken. Skikken med påskeegg, som i vår tid ofte dekoreres, går tilbake til middelalderen og skal ha sammenheng med tradisjoner rundt faste og velsignelse av kommende grøde http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=2037
Resultatet av maling og pynting ble vi alle fornøyd med!
Mens vi venter på de ordentlige påskedagene, må jeg bare innrømme at det blir litt klirring i strikkepinnene. Holder på med ei rød fanaullbukse til Mathea, og jeg merker at hun vokser av den grunn at det tar litt lenger tid å få ferdig klær til henne nå enn tidligere. I kurven ligger det også en annen ferdig genser som skal gis bort i bursdagsgave. Gleder meg masse til å se den på gutten! Siden jeg ikke er ei tålmodig sjel, så var jeg bare nødt til å prøve på Mia. Litt samisk inntrykk, med nydelige farger synes jeg!

Har fått oppskrift på to ulike typer votter med englemotiv som ligger å venter på at jeg skal begynne på dem, i tillegg har jeg lovd svigermor å strikke henne lue, så om noen har ei oppskrift på ei fin innelue så rop ut.
Først i dag spurte ungene "mor" om å få se om hun ikke hadde hår. De fikk se, og det var liksom helt greit. Mathea konkluderte med at det måtte ha vært på grunn av håret at mor fikk kreft. Er kjempe takknemlig for at mor og far har vært her på besøk i et par dager! Blir helt rørt over å se hvor glad ungene er i sine besteforeldre!
Senere i påsken skal vi også besøke de andre superbesteforeldrene! Da har jeg som mål å lære meg å hekle! Har så lyst å lære meg å hekle luer. Har prøvd meg litt, men det lignet mest på en slik lapp som jødene bruker midt oppå hodet sitt.. Men en blomst fikk jeg til å hekle! Så den er sydd på lua til Mathea
Før jeg avslutter dette blogginnlegget, må jeg bare fortelle om en samtale jeg overhørte fra baksetet etter turntrening forrige mandag. Her snakker jeg om to jenter på 5 og 6 år som virkelig har fått med seg hva livet dreier seg om. Inga Marte Thorkildsen har en stor jobb foran seg i forhold til likestillingstanken. Dette blir sagt:
M: Skal vi bo ilag når vi blir voksen?
S: Ja, det skal vi!
M: Da skal vi ha 4 unga.
S: Ja, 4 unga kvær!
M: Mmm.. Førr vi skal jo være hjemme, så da må vi ha mange unga.
Æ må jo bare bryte inn, så spør om dem skal ha nåkka mann i huset eller om dem skal bo bare dem to der.
M: Ja, vi skal jo ha mann, førr vi må jo ha penga!!

Vet ikke helt hvor disse idèene kommer i fra, men de har tydeligvis ikke fått med seg Audun Lysbakkens
 hjertesak om at menn skal få være hjemme med ungene sine... Og at jeg også tjener penger og bidrar til husholdningens økonomi har vist gått hus forbi.

God påske alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar