mandag 28. mars 2011

Skal man tvinge barna til å dele???

Sitter å leser på en artikkel i dagbladet der den kjente familieterapeuten Jesper Juul svarer på et brev fra et foreldrepar som går på hvordan man som foreldre skal håndtere barn som ikke vil dele med andre. Hverdagen til oss som er småbarnsforeldre, og kanskje særlig de av oss som har to eller flere barn, går gjerne ut på å fungere som megler mellom disse små som ofte vil leke med den samme leken. Ihvertfall kjenner jeg meg veldig godt igjen i eksemplet i artikkelen der 2 åringen blir tvunget, eller på annen måte manipulert til å dele sin leke med andre, reagerer med gråt og panikk. Det er rett og slett fordi barnet blir i tvil om eierskapet. Det er derfor barn i hele verden sier akkurat det samme i denne situasjonen: «MIN! Den er min!»
Men hvordan kan vi som foreldre på best mulig måte lære barn å dele?? Jesper Juul mener at vi må ha tålmodighet med barna og la de ta avgjørelsen om å dele selv. Som voksne trenger vi bare å berolige barnet med en lett berøring og si: «Ja, den er din».Han mener da et etter kort tid, (2-5 minutter) gir barnet gjerne leken til et annet barn, og fjeset viser hvor intenst barnet nå opplever gleden ved å dele. Om det virkelig er så "lett", skal jeg jammen prøve det på toåringen min som ikke viser særlig mange tegn på glede når hun må dele.
Illustrasjon: Lisa Aisato
Til sist vil jeg bare gjengi et eksempel som også sto i artikkelen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar