søndag 10. april 2011

Å spise opp mat etter ungene..

Å la det bli mat igjen på fatet etter et måltid skulle helst ikke skje i gamle dager. Jeg husker fra min egen barndom at fatene helst skulle være skrapet (eller slikket av som pappa ofte gjorde for å irritere mamma) og når jeg eller broren min av ulike grunner ikke spiste opp vår mat, så spiste pappa den. Jeg har også hørt/observert at det i min svigerfamilie også har vært slik at far i huset har spist flesket som ungene ikke hertes å spise eller spist restene etter de. Jeg skjønner jo nå hvorfor pappa har fått mindre pondus  enn han hadde da jeg og broder'n bodde hjemme..
I det siste har jeg tatt meg selv i å sitte å spise opp mat etter ungene! I dag for eksempel måtte jeg ta meg selv i nakken for ikke å spise opp det Mathea ikke spiste. For med de ofte småspiste ungene jeg har, så vil jeg fort bli seende ut som en ballong om jeg skal spise egen og ungene sin mat hver dag. Å se selvlaget middag gå i søpla får jeg bare venne meg til! Eventuelt ha mindre posjoner slik at minst mulig blir liggende igjen på fatet!
                                                          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar