torsdag 4. oktober 2012

Riga-rusen har lagt seg

Høstferien, også kalt potet-opptaker-ferie i Nord-Norge, består av to fridager. I løpet av mine 5 år på Nordkjosbotn skole så ble dette tredje tur med flotte kollegaer! At ikke alle hadde mulighet til å bli med, var veldig synd, men det vil alltid være noen det ikke passer for. Tidligere år har vi vært i Krakow og Budapest. I år gikk turen til Riga, en spennende by med masse historie!! Å reise med stor mage og bekkenløsning, var kanskje ikke det smarteste jeg kunne gjøre, men når muligheten til å reise til nye steder byr seg - ja, da er det lite som stopper meg. Med flere strikkeprosjekter i kofferten, var jeg forberedt på hvilepauser i hotellsenga og tidlige kvelder. Ble nesten ferdig med en genser i str 2 år, så fornøyd med den.
Dagene gikk med til sightseeing i gamlebyen og inne på flere ulike kjøpesenter samt en trikketur med en engasjert, lokal guide (Aleksander- ikke Rybakk, men Lillè). Interessen min for å shoppe er ikke på topp når magen bare vokser, men fant meg et par stilige mustang-støveletter som jeg bare måtte ha. Ellers gikk pengene til god mat, gaver til ungene og mannen + litt sysaker faktisk :)
Skoene kom ikke så godt frem på bildet, men som dere ser - magen vokser!!
Vi bodde på Radisson SAS Daugava, med fantastisk utsikt over elva og Gammelbyen på andre siden. Det ble noen gåturer over brua, men heldigvis kostet det bare 30-50 kr med taxi fra byen og hjem. Dividert med 3-5 stykker ble det ikke rare kostnaden på hver :)
Latvia har ikke vært selvstendig stat så lenge, både Tyskland, Sverige og særlig Russland har satt sitt preg på Riga. Mellom år 16211710 tilhørte byen Sverige og var i denne tiden det svenske rikets største by.
 
 
Her går vi forbi Frihetsmonumentet i full fart mot Mc Donalds - sulten som fy etter å ha vært på skole- og barnehagebesøk i flere timer uten mat. Å få se hvordan skolen og barnehagen fungerte var kjempe lærerrikt! Barnehagen hadde eget svømmebasseng, ja faktisk 2, gymsal, kjøkkensal, musikkrom og lege som jobbet der hver dag. 200 unger gikk der, vi verken hørte eller så noen. Så fikk vi vite at det var hvilestund, så alle lå i senger og skulle sove/hvile, i 2 timer!! Vi fikk se inn på en avdeling, og det eneste vi kunne se var små hoder som stakk opp fra sengene som sto der. Konklusjon: Flott bygg, men liker den norske pedagogikken bedre!
Skolen bar også preg av disiplin. Fikk være inne i en kunst og håndverk time i en 2.klasse. Der satt ca 20 andreklassinger stille og rolig ved pultene sine og fulgte nøye med på læreren som underviste om solsikken, kunst og Vincent Van Gogh. Til slutt skulle alle sammen male en solsikke - jeg og min kollega også :)
 
 
I tillegg til faglig innslag var det mye sosial omgang med felles middager, spa behandlinger, karaoke, shoppingturer og underholdningsinnslag fra hvert rom. Bilder fra det er sensurert - etter slagord fra gjengen - Det som skjer i Riga, det blir i Riga :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar