fredag 22. mars 2013

Godt råd?



Som småbarnsforeldre tar man i mot alle gode råd med stor takknemelighet! Vi ønsker å gjøre det beste for våre små og googler på nettet etter svar på spørsmål som omhandler søvn, sykdommer, utvikling, trassalder, hva er vanlig eller uvanlig. Vi leser hva andre småbarnsforeldre skriver om liknende temaer og søker etter svar fra "eksperter", gjerne helsesøstre,jordmødre, leger eller psykologer. Mange ganger føler jeg at jeg finner fornuftige svar på det jeg søker. For eksempel måtte jeg søke på søvnvaner for babyer på 2-3 måneder her en kveld fordi jeg ikke husket når Mia og Mathea begynte å ta tidligere kveld. Her vingler det nemlig på alt fra åtte-ni tiden til ellve-tolv tiden. Da var det bare å velge seg ut svar og finne de som passet min situasjon best. Og fant da ut at alt er ved det normale. Babyer begynner ikke å ta kveld "tidlig" før de er i firemåneders alderen. Selvfølgelig finnes det de som gjør det både før og senere, men det mest vanlige var da ved fire måneder. Så da kunne jeg trøste meg med at vi har en måneds tid igjen før vi får kveldene for oss selv.
Men så finnes det råd som jeg føler ikke er like bra, for eksempel ett jeg leste i det nyeste foreldre og barn bladet som dumpet ned i postkassen her om dagen. Det gikk på hvordan man kunne forebygge ørebetennelse hos barn mellom 3 og 5 år. Forskere hadde nemlig funnet ut at risikoen for ørebetennelse falt med 25 til 40 prosent om barna tygde TO tyggegummier med xylitol FEM ganger om dagen. HALLO??!! Jeg bare spør: er dette noe disse forskerne mener barna skal gjøre hver dag eller? Kjenner jeg blir øm i kjevene bare med tanken :)
Så jeg sier som Nils Kjær: Hør på rådet, men følg med ikke.

God helg og god påske!! Uten ørebetennelser..

1 kommentar:

  1. Syns det er mye bra på nettet, men jaggu er det mye rart også. Man må nok bruke litt sunt bondevett når man skal vurdere det man finner av info. Kos deg! Det er nok ikke lenge til dere får litt kvalitetstid for dokker sjøl om kveldene. Men så blir plutselig de to eldste så stor at de er oppe til seint på kveld.:D Tida går fort, nyt den. :)

    SvarSlett