tirsdag 6. november 2012

Livsstils-Tv

Når man er hjemme om dagene, får man med seg mye av det som går på Tv. Og det er mange programmer som går på livsstilen ulike mennesker har. Luksusfellen er populær både i Norge og i Sverige tydeligvis, og viser mennesker som har brukt mer penger enn de har og pådratt seg gjeld til langt over hodet. Mange har latt det gå så langt at de nesten mister både hus og hjem! I tillegg har Oprah programmet vist flere episoder som handler om å rydde Amerika. De reiser rundt for å rydde i hjem som er rotete og kommer med tips for å inspirere seere til å gjøre det samme. Det som slår meg når jeg sitter å ser på, er hvor mye skrot og rot folk greier å bo oppi!! Her er det småbarnsfamilier med rom så rotete at det nesten ikke er plass å gå på gulvet, men også studenter med hybler så skitne og rotete at man er glad for at Tv'n ikke kan sende ut luktene som er der..
Nå skal ikke jeg sitte å påstå at det er så super ryddig og rent i mitt eget hjem, men her blir ihvertfall ikke middagsrester stående i dagesvis på benken eller skitne kopper og fat for den saks skyld. At vi har en bod som til tider kan se kaotisk ut er vel så, men har ikke alle det?? :)
Et annet prosjekt Oprah har hatt (nå aner ikke jeg hvor gamle disse episodene er,men..) er å få folk i Amerika til å få et mindre forbruk. Her tenkte jeg at jeg skulle følge med, for kanskje kom det noen gode tips jeg kunne ta med meg. Tipsene var som følger:
1. Ha èn dag i uka der du ikke bruker penger.
Ikke akkurat et stort problem for egen del! Å handle stort en dag i uka gjør at man ikke får disse dagsturene på butikken for å handle litt nå og litt da. I tillegg er det for tiden ikke så veldig morsomt å gå på butikker..
2. Ikke bruke kredittkort på en måned.
Jeg fikk litt hakeslepp. Er det SÅ vanlig å bruke kredittkort altså?? Jeg kan bruke kredittkort av og til jeg også, men at det skal være et tips som Oprah er nødt å ha med, sier sitt. Men Luksusfellen har vel i de fleste episodene eksempler på mennesker som bruker kredittkortene som om det skulle være deres egne penger de bruker, så kanskje nødvendig allikevel..
3. Ikke spise ute på restaurant på en måned.
Hmm.. Dette tipset var det flere av de som ble intervjuet som sa var det vanskeligste å følge, særlig for småbarnsfamiliene. Kanskje ikke så rart at det er mange overvektige "over there". Flere av de som prøvde å følge disse rådene sa at de vanligvis spiste ute hver helg.
Jeg kan godt kutte ned på forbruket vårt, men føler nok at jeg trenger litt andre tips enn dette for å oppnå merkbare forskjeller i økonomien.
Jeg får kose meg videre med alle programmene som viser mennesker som bruker penger feil, spiser feil, oppdrar ungene sine feil, prøver å pusse opp hjemmene sine uten å bli ferdige, jakter på kjærligheten, slanker seg eller trenger psykologisk hjelp hos Dr Phil og prøve som best jeg kan å lære av andres feil og bruke de gode tipsene som dukker opp og velge bort de tipsene som ikke passer meg (f.eks å holde seg unna brus og snop, ikke bruke ferdig saus fra Toro, samt det å ikke ha flere oppussingsprosjekt samtidig).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar